Monday, December 29, 2014

Kisah Banjirku 2014



Assalamualaikum..

yup... banjir..
ni dah kali ke-3 dah aku post pasal banjir.
banjir 2012, banjir 2013 and banjir 2014..
nampak gayanya, mmg tiap2 tahun ar banjir.. :(

okay, sepertimana yg diketahui oleh semua,
tahun 2014 mmg berlaku banjir yg sgt teruk.
biase nye bile akhir2 tahun cam ni,
pantai timur je kerap berlaku banjir.

tapi tahun nie...
byk giler kot negeri yg terlibat dgn banjir.
at first hanya terengganu, pahang and kelantan.
then suddenly, KL, Perak, Kedah, Johor..
and byk lagi lahh...
sorry ye, name2 negeri aku tak pasti.

so mcm.. wow.
kenape teruk sgt banjir kali ni ?
smpai almost satu malaysia yg kene banjir ? :(

setakat ni apa yg aku perhati,
kelantan lah yg paling truk.
paras air banjir sgt2 lah tinggi woi.
so mcm kesian sgt dkat mereka.

apa yg aku tahu, banjir kelantan tahun ni
lebih kurang sama cam Kemaman tahun lepas.
apa yg sama ?

kemaman tahun lepas, kitaorg lgsung tak prepare tau.
kitaorg tak tau pape. tetibe je banjir besar.
so, mereka di kelantan mcm tuu lah tahun nie.
lgsung tak prepare. smua kelam kabut.

for kemaman ?
alhamdulillah... kitaorg smua dh prepare.
mklum lah, dh ade pengalaman kan.. hihi

so, apa kisah banjirku tahun ni ?
meh story morry dikit....



23/12/2014
masa ni dah byk dgr cerita pasal air naik.
byk kawasan2 dah dinaiki air.
tapi alhamdulillah, Mak Chili blum lagi..
so waktu ni ayah aku just suruh kitaorg kemas2
and standby... tapi aku ?
aku tak kemas pape pun.. hehe.. malas lah.. >.<


24/12/2014
air dah mula naik di Kampung Mak Chili. 
and yup... depan gate rumah aku
pun dah byk air bertakung...
longkang smua penuh dgn air...
jalan pun dh dipenuhi air yg melimpah dari longkang.
masa ni air sgtlah cetek. TAPI..
mmg ini lah permulaan banjir.
slow2 je dia naik....
so, kitaorg pun buat keputusan utk pindah.
kelam kabut aku kemas brg2..
aku just amik bju utk 4 hari gune.
then barang2 seperti charger phone,
deodrant, bedak and smua brg keperluan..
then sblum kluar umah,
sempat gak aku kemas skit brang2 lam bilik aku.
letak brang2 penting kat tmpat tinggi.
takut air masuk lam rumah... :(
then kitaorg pun kluar lah dari rumah..
masa ni hujan tau.. tiap2 hari hujan, tanpe henti.
kitaorg pun trus menuju ke rumah sepupu aku, Athena.
dekat area rumah Athena, alhamdulillah
mmg air tak naik kat situ..
tapi area rumah nenek aku, mmg naik air.
nenek aku kan bru baik stroke. dye takleh jalan.
so, JPAM dtg utk selamatkan nenek aku
yg terperangkap lam banjir..
alhamdulillah, nenek aku selamat dipindahkan
di rumah Athena..
sepanjang hari kitaorg lepak2 rumah Athena..
bila mlm menjelma,
kitaorg pun pi klinik ayah sy.
bermalam kat situ.. hehe..
tak selesa. tapi nk buat cam mane...


25/12/2014
it's christmas.. haha.
and yup... nothing special...
apa yg kami tahu, air semakin naik.
aku tak tahu ape yg berlakku kat rumah aku.
sbb kitaorg lgsung tak pergi
but dgr2 crite dari org,
air di Jalan Nyatoh tu dh smpai paha..
alhamdulillah, as you all should know,
rumah aku tinggi skit drpd rumah2 lain kt kawasan tu.
so, masa tu mungkin air just msuk smpai tangga kot.
and as usual, kitaorg lepak kat rumah Athena the whole day.
yup. mlm tidur kat klinik.
pagi pergi lepak rumah Athena smpai mlm..


26/12/2014
air dah berhenti naik.
air berada pada paras yg sama..
tak naik, and tak turun..
mungkin jugak ada yg turun skit2..
hari ni hari Jumaat,
so kaum Adam as usual pergi solat jumaat.
nothing special.
kitaorg still lepak2 rumah Athena..
smpai malamm...


27/12/2014
hari keempat kitaorg berada di rumah Athena.
ini bermksud dh 4 hari jugaklah kitaorg kluar dri rumah.
how's my house ? i'm not sure..
but dgr kata, air dh makin surut...
pada hari ni, kitaorg diinvite ke satu majlis naik rumah.
oh, lupe nk bagi tahu, cuaca hari ni dan smalam agak baik.
smalam tak hujan. tapi still mendung.
but hari ni, matahari dah mula memancar.. alhamdulillah.
petang, around kul 5.30pm,
my dad, my mom, my bro and me sama2 decide
na pergi check rumah...
alhamdulillah, dh byk jalan yg boleh lalu.
air dh byk surut...TAPI.
Jalan Nyatoh masih lagi ada air.
namun, kami sekeluarga cube mengambil risiko
utk meredah je air banjir ni..
masa kereta tgh jalan menuju ke rumah,
air semakin lama semakin dlm..
and ade sedikit air yg dh termasuk lam kereta !
pergh. bahaye giler kot..
bile2 je kereta boleh mampus tgh jalan.
kalo kereta mati, mmg habislah kitaorg.
tersekat di tgh2 jalan yg banjir tu.
but alhamdulillah, naisb baik kitaorg slamat smpai umah. :D
and then, kitaorg pun kemas2 lah rumah.
and cuci2 akit dpan rumah.
byk sgt kotor2 kesan banjir... huhu
and yup... kitaorg dh start stay rumah.. smpai hari ni.. :)


konklusinya ?
alhamdulillah.. banjir di kemaman tahun ni
tak seteruk tahun lepas..
tahun lepas mmg sgt dasyat and sgt teruk.

tahun lepas air banjir msuk skit lam rumah.
but tahun ni tak masuk. just depan rumah je.
dkat tangga beranda.. )

tahun lepas, kitaorg tak prepare.
smpai2 kitaorg terperangkap lam rumah.
terpkse naik bot utk selamatkan diri.
but tahun ni alhamdulillah,
awal2 dah larikan diri.. hehe

oopss. lupe nk crite pasal kucing.
tahun lepas kitaorg bawak Snowy.
tidur sama2 kat klinik.
tahun ni disebabkan Snowy dh ade anak 3 ekor,
kitaorg takleh nk bawak.
so, terpkse tinggal je sume kucing2 kat rumah.
but alhamdulillah, mereka survive.. ^^

tahun lepas kitaorg stay kat klinik almost 24jam.
but tahun ni kitaorg bermalam sahaja di klinik.
pagi, tgh hari dan petang, lepak di rumah Athena..

so.. mcm tu lah critanya..
4 hari 3 mlm kami tiada di rumah kerana banjir.
pape pun, aku rasa pengalaman banjir tahun ni best jugak.
why ?

first sbb aku dpat lepak rumah Athena.
so, byk sgt masa aku dpat luangkan bersama dia.. <3
yelaa, bukan snang tau kitaorg nk lepak lama2..
nnti masing2 busy, susah dh nk jupe.. hurm.

kedua, sbb tahun ni aku byk jalan2. hehe
jalan2 kat bandar ade laa skali due.
tapi jalan2 dkat skitar rumah Athena tu,
boleh dikatakan tiap2 petang... sronok kot. hehe

ketiga sbb aku leh makan banyak2 !
waddehel ? haha...
lupe nk crite...
dkat rumah Athena kan,
kitaorg ni asyik makan, makan, makan je !
ibu Athena slalu masak byk2.
and kitaorg dipaksa makan ! hehe
alamak. gemuk laa aku lau cam ni.. haish

and, ape lagi ea yg best ?
tu jelah kot.
and byk lagi...

so, kesimpulannye...
alhamdulillah...
aku bersyukur sgt sbb banjir kali ni tak teruk.
aku bersyukur sgt sbb bekalan makanan mencukupi.
(sbb tahun lepas, mmg susah dpat bekalan makanan)
aku bersyukur sgt sbb dpat mengeratkan hubungan bersama keluargaku.
aku bersyukur sgt sbb takde pergaduhan teruk yg berlaku (mcm tahun lepas)
and yg paling penting, aku bersyukur sbb ada elektrik
dan jugak WIFI ! hehe
giler, susah kot nk hidup tanpe internet... :P

so... begitulah kisahku kali...
when i think back, i was like..
luckily i'm on a sem break .
if i'm at college, for sure
i'll be worrying about my faamily.
but now, i'm here.
so, there's nothing to worry about.
and i can feel and have this experience
together with them... ^^

okay... done typing...
sblum aku habiskan. jom tgok gambor sedikit...


 Area Kampung Mak Chili



 Area Taman Gong Pauh
(my nenek's house)


Bandar Chukai, Kemaman..



Depan gate rumah aku..(gmbr semalam)



 Athena, Sabryne, Balqis
photo was taken during majlis kenduri naik rumah..



me and her.. cousins.. best friends..
thanks for all..
seronok dpat luangkan masa lama2 ngan awk..
love you dear... :-*




Memories..


1 comment:

  1. Salam kenal dan salam singgah...

    SELAMAT TAHUN BARU 2015

    semoga tahun mendatang akan menjanjikan kebahagiaan untuk semua... aminnnn

    ReplyDelete