Tuesday, August 19, 2014

Luahan Hati Seorang Gadis



aku keliru..
dan buntu..

orang slalu berkata,
hargai lah apa yang kamu ada,
sblum kamu menghargai apa
yang kamu TELAH ada..

kata2 tersebut memberi impak kepadaku.

aku cuba..
cuba sedaya upaya..
utk selalu menghargai dia..
dengan memberi kebahagiaan kpd nya..

tetapi...

tak semua kebahagiaan yg kuberi
adalah ikhlas lahir dari hati..
terselit sedikit kebahagiaan
yg ku TERPAKSA beri,
dan telah menyebabkan
aku meragut kebahagiaan ku sendiri..

hingga menyebabkan,
aku hidup dalam berpura-pura...
berpura-pura bahagia demi melihat si dia tersenyum.

aku mahu dia bahagia..
aku mahu dia senang bersamaku..
kerna aku menghargainya..
aku tidak mahu kehilangannya..

hari berganti hari...
bulan berganti bulan..

makin lama, aku makin tersedar..
aku cuba tanya pada diriku,

siapa yang tidak menghargai siapa ?

selama ini aku merasakan aku lah yg bersalah.
aku lah yg jahat...
aku lah punca segala pergaduhan...
aku mmg tidak memahami...
aku mmg tidk menghargai...

tapi, setelah dilihat kembali
segala pengorbananku...
aku mula tersedar akan sesuatu...

sbnrnye,
dia lah yang tidak memahamiku..
dia lah yang tidak menghargaiku..
dia lah yang menyebabkan aku
seperti ini... pada saat ini...

sedih....
kecewa....
marah...
patah hati.....
sunyi.......

-----------------------------------------------------------------------





sejujurnyaa...
aku berasa seperti di dalam penjara.
di dalam penjara yg aku sendiri memasukinya.
secara sukarela.....

ku sangka kan,
ku dapat kluar dari tempat yg hina ini..
namun sangkaan ku meleset.

ternyata, aku dihumbankan
ke dalam penjara yg lebih teruk !
lebih sempit... lebih seksa...
dan seolah2 tiada jalan kluar...

setiap hari, hati ku menangis..
aku inginkan kebebasan !
aku inginkan kehidupan yg bahagia
dan penuh harmoni...
aku perlu keluar dari penjara ini !

tapi.....
bagaimana?

aku terduduk lesu..
di satu penjuru...
memikirkan nasibku...

"setiap perjuangan perlu ada pengorbanan"

ya... aku teringatkan kata2 itu...
kata2 itu lah yg membuatkan aku bangkit..
membuat ku fikir utk berusaha
agar ku dapat keluar
dan lari dari penjara ini
utk selamanya.....

saat aku menembus keluar dari
penjara ini,
aku berasa bahagia !
aku berasa bebas !

namun... kebahagiaan hanya seketika..
tatkala aku menyedari bahawa,
aku sbnrnye sdg tergantung di awang-awangan...

iya.. aku berjaya keluar dari penjara tersebut..
namun, tanpa ku sadari,
aku telah 'terikat' dgn tali yg tebal
dan yg paling menyedihkan,
ianya adalah tali lutsinar...
yang telah mengikat mati tanganku
yang tidak membenarkanku terbang jauh
dari penjara ini....

pabila terawang-awangan seperti ini..
aku berfikir.. dan berfikir...

aku tersedar sesuatu...
sbnrnya...
aku tidak boleh lari daripada masalahku !
aku harus kuat... aku harus tabah...
dan aku telah pun membuat keputusan...

ya.. aku harus bersemuka dgn masalahku.
aku harus bersemuka dgn org yg menghumbankan aku
ke dalam penjara ini..

orang yang pada awalnya bermulut manis
mengajak aku ke taman yang indah...
tetapi ternyata telah memerangkapku
ke dalam penjara ini....

"setiap perjuangan perlu ada pengorbanan"

ayat tersebut terngiang kembali di dlm kepalaku.
betul... aku sedang berjuang...
berjuang menuntut kebebasan...
dan perjuangan ini memerlukan pengorbanan...

pada mulanya... aku takut utk mengambil
sebarang risiko....
tetapi, apabila memikirkan masa depan,
iya... aku harus tanggung risiko ini...
aku harus membuat pengorbanan....

semalam adalah sejarah...
hari ini adalah pemberian..
dan esok adalah misteri....

hidup ini adalah seperti buku yang tebal..
kita akan menyelak muka surat
satu persatu.....

kita tidak akan tahu,
apa yang ada di muka surat sebelah..
walau apa pun yang akan berlaku,
kita harus tempuhinya...
kita harus terus berjuang hingga muka surat yg terakhir..

kesudahan cerita tersebut?
  
sama ada bahagia atau sedih,
kita perlu redha...
apa yang penting,
kita sudah berusaha dan berjuang hingga
ke muka surat yang terakhir... :)




p/s : this is just random... aku just tulis je ape yg terlahir dlm hati dan muncul pada otak.. haha.. aku pun tak tau ape bde yg aku ngarut kat atas nie... nak kata puisi, bukan... pantun? jauh skali... haha... so, namekan jelah post ni 'luahan hati seorang gadis' . yup... the name of my blog... :)


No comments:

Post a Comment