Tuesday, January 8, 2013

Anda perlu SEDAR !



Assalamualaikum..

Hari nie saya bukan nak cakap kosong okey..
saya nk ckp pasal sesuatu yang sgt penting..
yang mungkin tidak disedari oleh ramai manusia..
bende yg saya nk cakap nie ada kene-mengene dgn hidup saya..

baiklah, mari kita mulakan..
bismillah...

kita HARUSLAH mensyukuri nikmat yang tuhan berikan..
pernah dgr tak org ckp mcm nie :
"nikmat yang Allah berikan, bila2 je Allah boleh tarik balik"

yer.. ayat tu mmg btull.. saya percaya..
tapi sblum nie sesuatu mcm tu tak pernah berlaku dlm hidop saya.
tapi skrg, ia dah berlaku......

ade satu lagi ayat yg biasa kita dengar ,
"setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya"
ayat nie slalu2 kite dgr kan, what about this one :
"Don't ask Allah WHY. Just say, I TRUST you, Allah.. :)

okey, 3 ayat di atas nie saling berkaitan antara satu sama lain..
bende ni lah yg sy nk criter dkat post hari nie...
semuanya tentang hikmah atas setiap kejadian..

alright, i have a story..
about what happpen to me recently..

semalam.. saya pergi tuisyen..
jalankan kehidupan saya mcm biase jer..
everything was okay and perfect..
sehinggalah....

time saya balik rumah,
saya nk bwat keje sekolah...
byk giler2 homework..
and ntah kenape tetibe sy jadi semangat lebih2 utk buat kerje..
then mase saya nk start tulis....
tiba-tiba.................

tangan saya terketar-ketar..
tulisan saya yg cantik jadi hodoh sangat..
ntah kenape, tetibe tgn saya shake2 mcm org tue.. :(

mule2 saya agak terkejut..
saya try lah gerak2kan tgn saya..
buat exercise skit...
tapi masih tak berhasil...
tgn saya asyik terketar-ketar.. :(

saya nangis2 tanpe henti..
serious, sedih giler kot.
homework daa laa banyak...
nak buat, tapi tak mampu.. :'(

last2 saya amik keputusan utk tidur..
saya sedapkan hati, Insyallah esok saya sembuh laa tuu..
maybe because saya letih kott.. tu yg jadi mcm tuu..

pagi nie bile sy bgun, trus je capai pensil and try tulis..
and you know what ?
my hands are still shaking mann !! Argh..!

saya tak tahu nk bwat ape lagi..
just pegi je skolah mcm biase.
and terlalu berharap kat skolah nanti keadaan tgn sy kembali stabil.

tapi malangnye, takde yg berubah pun.. :(
tangan saya tetap mcm tuu... >.<

sepanjang hari saya langsung tak menulis..
cikgu bgi nota kat papan hitam, saya langsung tak salin..
cikgu bgi homework, saya langsung tak bwat... :'(
tangan sy mmg tidak berdaya...

then baru tadi, around kul 5 lebih,
saya nk try bwat homework, tapi masih tak boleh..
saya menangis.. dan berfikir....
kenape jadi cam nie?
ape yg sy dah buat...?

so, drpd peristiwa saya nie, terwujud lah 3ayat yg sy bagi tadi :

1."Don't ask Allah WHY. Just say, I TRUST you, Allah"
2."setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya"
3."nikmat yang Allah berikan, bila2 je Allah boleh tarik balik"

anda nampak hubung kaitnya ?
tak nampak ? okay, let me explain...

ayat pertame bermaksud,
kite mmg TAK PATUT tanye Allah, kenape, kenape dan kenape..
semua manusia pernah menerima musibah kan..
so biasenye if sesiape ade masalah mesti dye tanye cam nie :
"kenape Ya Allah ? Kenape jadi cam nie ?!! "

tak sepatutnye kite ckp mcm tu tauu..
sbb, "setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya" ..
sama ade kite sedar atau pun tak....

sbb tu lah, kite kene ckp,
i TRUST you Allah...
saya percayakan Allah...
Allah maha mengetahui..
dye tahu tentang segala-galanya..
so, anda tak perlu tanye kenape..
anda mesti redho dan pasrah..
sbb Allah mmg tahu ape yg terbaik utk anda... :)
percaya lahh......

and the third sentence,
about nikmat yg diberi...
byk nikmat yg kite ade sebenarnye..
serious, byk giler.. cuma kite je yang tak sedar kan?

so, mengikut criter saya tadi,
saya sedar, ape hikmah di sebalik tangan sy sakit nie..
mungkin ini sebagai balasan..
sbb selama nie saya rase, (rase jelah kan)
saya tak pernah bersyukur dengan kebolehan sy menulis..
sy tak pernah bersyukur dapat tgn yg boleh tulis tulisan comey nieh..
and selama nie saya sgt lah malas utk buat homework yg cikgu bagi..

so, tengok lahh,, sekelip mate je Allah menarik nikmat yg ade pade diri saya.
sekarang nk pegang pensil pun susahh.
and tulisan saya jadi sgt2 lah buruk..!
Allah nak menyedarkan saya,
supaye saya sentiase bersyukur..
bersyukur dengan SETIAP nikmat dan rezki yang Allah berikan.. :')

saya harap anda jelas dengan apa yang saya cuba sampaikan..

bersyukurlah atas SETIAP nikmat yang Allah berikan,
kerana sesungguhnya bila-bila masa saja Allah boleh menariknya kembali..
percaya lah.......



p/s : Just hope my hand will sembuh secepat mungkin.... :(
p/s : Actually banyak lagi yang sy nk bagi contoh.. but saya lupe dah.. and after this i need to go tuisyen.. dah lewat.. takde mase nk tulis panjang2... bye2 ! :)

No comments:

Post a Comment